Boeing 747
Boeing 747 - produkowany przez Boeing Company, potocznie nazywany Jumbo Jet to jeden z największych samolotów odrzutowych na świecie, mogący zabrać na pokład, w zależności od wersji i konfiguracji, od 366 do 568 pasażerów (istnieją także wersje Cargo, nie zabierające pasażerów, oraz wersje pół-pasażerskie zabierające duży ładunek i 220 pasażerów). Jest to samolot czterosilnikowy, a jego cechą charakterystyczną jest "garb", w którym mieści się górny pokład samolotu.
Pierwszy lot Boeinga 747 odbył się 9 lutego 1969 roku, a wprowadzony został on do służby w 1970 na amerykańskich liniach Pan Am. Do maja 2004 wyprodukowano lub zamówiono 1381 sztuk tego samolotu we wszystkich wersjach.
Tego typu samolotem była maszyna, której lot oznaczony symbolem KAL 007 (Korean Air 7) został tragicznie przerwany poprzez jej zestrzelenie w pobliżu wyspy Sachalin przez radzieckie myśliwce 1 września 1983 roku. W katastrofie tej zginęli wszyscy znajdujący się na pokładzie (269 osób). Związek Radziecki uznał, że zestrzelenie było usprawiedliwione, bo nie wiedziano, czy samolot był cywilny, czy wojskowy.
Wersje samolotu
Boeing 747-100 - pierwsza wersja samolotu, w służbie od 1970 roku, ostatni dostarczony egzemplarz w 1986 r.
Boeing 747-200 - w służbie od 1971 roku, ostatni dostarczony egzemplarz (200F) w 1990 r., miał następujące wersje:
Boeing 747-200A
Boeing 747-200B
Boeing 747-200C - wersja pasażersko-towarowa
Boeing 747-200D
Boeing 747-200F - wersja towarowa
Boeing 747-200M - wersja pasażersko-towarowa
Boeing 747SP - (ang. Special Performance) - krótsza o blisko 15 metrów wersja o wydłużonym zasięgu. Zabierał mniej pasażerów niż wersje 100 i 200 (maksymalnie 440 pasażerów, normalnie około 290), ale zasięgiem dorównywał obecnym samolotom 747-400. W służbie od 1976 roku, ostatni dostarczony - 1989 r.
Boeing 747SR - wersja krótkiego zasięgu
Boeing 747-300 - najkrócej produkowana seria samolotów 747, w służbie od 1983 r., ostatni dostarczony w 1990 r.
Boeing 747-400 - najnowsza, wciąż produkowana seria tych samolotów. W służbie od 1989 roku. Wyróżnia je dłuższy górny pokład (garb), oraz winglety na końcach skrzydeł. Podobnie, jak 200, ma wiele pod-wersji, w tym:
Boeing 747-400F - wersję towarową
Boeing 747-400ER - wersję o przedłużonym zasięgu.
Boeing 747-8 - Boeing oficjalnie ogłosił wersję pod tą nazwą w 2005 roku. Pasażerska wersja tego samolotu będzie mogła zabrać 450 pasażerów w 3-klasowej konfiguracji przez 14,816 km z prędkością 0.86 Macha. Nazwa Boeing 747-8 pochodzi od Boeinga 787, z którym ten samolot będzie dzielił wiele nowych technologii. Dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych do jego budowy, jego waga w przeliczeniu na pasażera ma byc mniejsza od konkurencyjnego Airbusa A380 aż o 13%, a zużycie paliwa w przeliczeniu na pasażera ma być niższe o 14% od swojego największego rywala. W sumie koszty eksploatacji nowego B747 - 8 mają być niższe o 22% od A380, dodatkowe 8% są skutkiem zastosowania znanych juz Boeingowi technologii zaczerpniętych z poprzednich wersji 747 jak i wcześniej wpomnianego 787 Dreamliner`a
Dane techniczne
Zasięg:
13570km
Pojemność:
od 416 (3 klasa), do 524 (2klasa)
Wymiary:
Rozpiętość skrzydeł: 64,4m
Długość: 70,6m
Wysokość: 19,4m
Maksymalna prędkość:
910km/h (0.85macha)
Boeingi 747- zdjęcia